In 1936, midden in de grootste economische crisis van de vorige eeuw, balanceerde het familiebedrijf Blokker op de rand van de afgrond. Oprichter Jacob Blokker had zulke zware schulden, dat zijn zoon Albert uit Nederlands-Indië moest terugkomen om met zijn eigen geld het bedrijf te redden.
Blokker groeide uit tot een winkelketen en had weinig last van de economische recessie van de jaren tachtig. Onder leiding van rasondernemer Jaap Blokker groeide het winkelconcern explosief en nam het eind jaren 80 diverse bekende winkelketens over, waaronder Leen Bakker en Xenos. De ‘Goedkoope IJzer & Houtwinkel’ die Jacob Blokker in 1896 de dag na zijn huwelijk had geopend, was een internationaal imperium geworden.
Na de economische recessie van 2008 en het overlijden van Jaap Blokker verkeert het bedrijf nu opnieuw in crisis. De winkels zijn na een miljoeneninvestering door de familie gerestyled, maar lijden nog altijd een fors verlies. Het concern krimpt in: van de 7 winkelformules blijft alleen Blokker over en duizenden medewerkers verliezen hun baan.
Zal Blokker deze crisis te boven komen, of komt er een einde aan het succesverhaal van deze familiedynastie in huishoudelijke artikelen?
Journalist Bas Nieuwenhuijsen (oa ANP, Aether, Spreekbuis en VGOmedia) en mediaondernemer Richard Otto (Tens Media), bekend van de bestsellers ‘Verdwenen Merken’ en ‘Vroom & Dreesmann’ geven met dit boek inzicht over de rijke geschiedenis van deze oerhollandse winkelketen.
Download dit gratis ebook in epub op tensmedia.nl (na achterlaten e-mailadres)